In 2014 was de gemiddelde leeftijd van een ambtenaar 48,1; een stijging van 5% (45,8) ten opzichte van 2010. Er werken momenteel meer 60+ dan 35- bij gemeentes. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat vacaturestops de aanwas van jonge medewerkers bemoeilijken en de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt een negatief effect hebben op de vrijwillige uitstroom (personeelsmonitor gemeenten 2014; VNG).
De verwachting is dat deze trend zich de komende jaren verder door zet. De gevolgen van deze personeelsopbouw zoals een hoger ziekteverzuim en kapitaalvernietiging zijn alom bekend. Een verjonging van het personeelsbestand is dan ook wenselijk. In aanvulling hierop is het van belang dat de veranderingsbereidheid over het algemeen lager wordt naarmate de leeftijd toeneemt en/of de functieverblijftijd stijgt. Dit, in een tijd waarin juist (aanstaande) veranderingen zo essentieel zijn voor gemeentelijke organen. Ook dit gegeven onderstreept het belang van een vergroening van het personeelsbestand.
Maar op welke wijze kan een gemeente nu goed opgeleide jongeren aantrekken? Uiteraard dient een excellent arbeidsvoorwaarden pakket aangeboden te worden dat aansluit op de behoefte van de huidige jongeren generatie. Mobiliteit, flexibiliteit en persoonlijke ontwikkeling zijn hierbij drie belangrijke sleutelwoorden. Maar ik geloof niet dat we hiermee de wedstrijd gaan winnen. Naast aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden hecht nieuw aanstormend talent namelijk ook waarde aan kwaliteit. Kwaliteit van het dagelijkse werk. Optimalisatie van de bedrijfsvoering zal daarmee niet alleen ten goede komen aan de professionalisering van gemeenten, maar zal haar daarmee ook een aantrekkelijkere werkgever maken.